Zwaarlastwielen voor renovatie Maeslantkering

Geplaatst op 12 oktober | 5 minuten leestijd
Deel deze klantcase

Hollandia Services vroeg Konijnenburg om de wielen te leveren voor het renovatieproject aan de Maeslantkering. Tijdens dit project worden 32 fenderconstructies gedemonteerd, gerenoveerd en opnieuw gemonteerd. Om de fenderconstructies te vervoeren, leverde Konijnenburg de zwaarlastwielen.

De uitdaging: onderhoud aan één van Nederlands’ meest iconische waterkeringen

De Maeslantkering is met recht één van Nederlands meest iconische waterkeringen. Voltooid en geopend door Beatrix in 1997 en nog steeds een boegbeeld voor waterland Nederland. De twee reusachtige deuren van ieder 210 meter breed, zorgen dat het water bij storm aan de juiste kant blijft. Hiermee beschermt de kering de inwoners van Zuid-Holland. Om hen ook in de toekomst te blijven beschermen, was onderhoud nodig aan de 32 fenderconstructies.

Hollandia Services heeft deze klus uitgevoerd in opdracht van GSB voor de eindgebruiker Rijkswaterstaat. Omdat de renovatie plaatsvindt in de werf van Hollandia in Krimpen aan den IJssel, is het verplaatsen van de fenderconstructie een vereiste. Hierbij vormt het transport van de fenderconstructies naar de vrachtwagen één van de grootste logistieke uitdagingen.

Het bedenken van een maatwerk oplossing

Daub kwam uiteindelijk op een beurs in aanraking met Konijnenburg. Het probleem werd voorgelegd en samen gingen ze opzoek naar een gepaste oplossing. “Het begon al met een plezierig contact en men dacht op meerdere vlakken met ons mee.” Allereerst heeft Konijnenburg in de fabriek meegekeken, op basis hiervan een advies uitgebracht, en met tekeningen en een setje als voorbeeld laten zien wat zij voor Daub kon betekenen. “Je proeft dat Konijnenburg streeft naar een plezierige en langdurige relatie.”

De oplossing: zwaarlastwielen en transport naar locatie Hollandia

De fenderconstructies worden per vrachtwagen vervoerd naar de Hollandia-locatie in Krimpen aan den IJssel. Maar voor het zover is, moet Hollandia de constructies eerst van de kering naar de vrachtwagen verplaatsen. Voor deze klus gebruikt Hollandia een V-move die de fenderconstructies via het Noordelijke drijflichaam naar de vrachtwagen rijdt. De fenderconstructies staan tijdens deze klus op een stalen constructie met daaronder vier zwaarlastwielen die het enorme gewicht van de fenderconstructies dragen. De combinatie van de vier zwaarlastwielen kan tot wel 18.000 kilogram tillen.

Benieuwd hoe zo’n renovatie verloopt? Bekijk dan onderstaande filmpje:

Wat vindt Hollandia Services van de samenwerking met Konijnenburg?

Hollandia is opgericht in 1928. Onderdeel Hollandia Services voert onderhoud uit aan onder andere: sluizen, bruggen en keringen zoals de Maeslantkering. Konijnenburg levert al meer dan 75 jaar wielen aan de industrie verschillende industrieën, waaronder zwaarlastwielen voor de maritieme sector. Arjan Baas, Projectmanager bij Hollandia, is positief over de samenwerking met Konijnenburg: “Door de wielen van Konijnenburg blijft dit project in beweging”.

Konijnenburg wielen

Konijnenburg wielen staat al sinds 1946 garant voor een optimale prijskwaliteitverhouding. Door eigen productie hebben we zicht op de hele keten. Hierdoor bieden we een uitgebreid assortiment en leveren we maatwerk. Nog steeds ontwikkelt Konijnenburg zich nog steeds verder met innovatieve oplossingen voor diverse toepassingen.

Zoekt u meer dan een wiel? Dat begrijpen wij.

Wij bespreken graag de mogelijkheden met u!
Wij bespreken vrijblijvend wat bij u past.

Kom in contact