Wielen voor bezinktanks
Bij een bezinktank worden de wielen worden gemonteerd aan de ruimerbrug die over de betonnen omlooprand van de bezinktank loopt. Het voorste wiel dat is bevestigd aan de ruimerbrug is een aandrijfwiel met spiebaan. Daarachter komen één of meerdere meeloopwielen met kogellager. Doordat de wielen constant over het beton rollen dienen de wielen zeer slijtvast te zijn. Dat maakt dat niet alle soorten wielen geschikt zijn voor deze toepassing. Bij Konijnenburg vind je ook voor deze toepassing geschikte wielen. Zo hebben wij wielen met Vulkollanband en giet polyamide in ons assortiment.
Wielen met een Vulkollan® band
Voor bezinktanks worden voornamelijk wielen met Vulkollanband toegepast. Vulkollan® heeft een uitzonderlijk goede slijtweerstand en heeft tot 2 keer minder volumeverlies door slijtage dan bij natuurrubber. Dit zorgt ervoor dat Vulkollan® wielen geschikt zijn voor gebruik bij een bezinktank. Tegelijkertijd zorgt dit materiaal ervoor dat de betonnen rand niet beschadigt. Dat zou bijvoorbeeld bij volledig stalen wielen wel het geval zijn.
Wielen van gietpolyamide
Ook worden steeds vaker wielen gebruikt die gemaakt zijn uit volledig gietpolyamide. Dit materiaal zorgt voor een kostenvoordeel en minder slijtage van de wielen. De gietpolyamide wielen hebben niet altijd genoeg grip op de betonnen toplaag van de omlooprand. Dit zorgt ervoor dat de wielen kunnen gaan slippen. Hierdoor zijn gietpolyamide wielen niet altijd geschikt als aandrijfwiel. Ze zijn beter geschikt als meeloopwiel. Hierbij worden de maten 450mm, 500mm, 550mm en 600mm meestal gehanteerd.
Maatwerk
Voor jouw bezinktank
Wanneer een wiel niet in ons assortiment zit en ook niet in het standaard assortiment van onze leveranciers, is maatwerk een optie. Het kan zijn dat je niet tevreden over bent over de huidige wielen van je bezinktank. Je wilt bijvoorbeeld innoveren of goedkoper produceren. Gaan de wielen van de bezinktank bijvoorbeeld snel stuk? Dan denken wij graag met je mee over een alternatief. Het is ook mogelijk om wielen die we al op voorraad hebben aan te passen op jouw wensen.
Van inventarisatie tot gepaste oplossing
We kijken met je mee welke wielen het meest geschikt zijn voor gebruik bij de bezinktank en hoe de wielen worden gebruikt. Waar is de toplaag van de omloopband van gemaakt? Dienen de wielen als aandrijfwiel of meeloopwiel? Ook kijken we naar het probleem. Gaan de wielen stuk of slijten deze te snel? Om na te gaan wat hier de oorzaak van kan zijn vragen we je om monsters te sturen van wat er kapot is gegaan. Aan de hand van onze bevindingen zoeken wij naar een oplossing op maat.
Uiteraard kan het ook voorkomen dat de huidige wielen die je gebruikt voor de bezinktank te hoge kosten met zich meebrengen. Konijnenburg kan zorgen voor een economische oplossing zonder dat je hoeft in te leveren op kwaliteit en duurzaamheid. Daar komt niet altijd een nieuw ontwerpproces aan te pas. De oplossing kan bijvoorbeeld ook volume-import of specialistische import zijn. Maatwerk hoeft niet altijd over grote volumes te gaan. Ook als je bijvoorbeeld maar twee of drie stuks nodig hebt van een bepaald wiel is maatwerk een mogelijkheid.
Verduurzaming van de wielen
Om de wielen te verduurzamen zijn de volgende extra behandelingen mogelijk:
- Toevoeging van STABAXOL aan de bandformule: Hydrolyse is de ontbinding van polyurethanen door contact met (warm) water. In warme en vochtige omgevingen kan de aantasting door hydrolyse vertraagd worden door toevoeging van STABAXOL aan de Vulkollan®.
- Toevoeging van EP + Colturiet
- Antiroestbehandeling
Levering met spoed voor RWZI’s
26 waterschappen beheren 352 rioolwaterzuiveringsinstallaties in Nederland. Voor een RWZI is het plannen van onderhoud zeer belangrijk. De bezinktank moet geheel leeg worden gemaakt. Daarmee moet rekening worden gehouden bij de capaciteit van de RWZI. Tijdens het geplande onderhoud moeten alle onderhoudspartijen zeer snel aan de slag kunnen. De wielen moeten dus op tijd besteld worden. Bij Vulkollan® is het in het verleden voorgekomen dat levertijden oplopen tot 20 weken. Konijnenburg heeft regelmatig met spoed wielen moeten leveren omdat andere partijen niet op tijd konden leveren.